torsdag, januari 17

För några dagar sedan börja perioden "Muharram" (محرم). En väldigt sorglig period (40 dagar), iaf för oss muslimer. För er som inte vet vad det är, så är det den tiden då profetens barnbarn Hussein och hela hans stora släkt kämpar med hjälp av andra muslimer mot de andra som inte vill ha religionen. De var bara 70 personer, mot en hel armé som bestod av tusentals krigare.
En av krigarna, dödade Hussein (och många fler..). Han fick lida mycket, sin död mötte han genom att vara bunden med fötter och ben till två hästar, som började springa åt varsitt håll. Ja, han delades mitt itu. Men det var ju ingenting, så mycket som han skadade folket och försökte förhindra muslimernas framgång. Gud straffade honom, och man kan undra vilket straff som väntar efter döden.

Fortfarande gråter muslimer över muslimernas död i kriget. Igår var det den dagen Abbas dog. Jag kan på arabisk TV se hur de över hela världen sörjer.
För er som vill lyssna på en text som handlar om kriget, så lägger jag in en video.






Här är en bra sida för er som vill lyssna på liknande texter.

Önskar att jag var här.. I min hemstad :(

0 Sötisar har kommenterat: